Näkökulma : ilmastohulluus

Ilmastonmuutos puhututtaa, oletko ikinä miettinyt buumin taustoja, vai tuijotatko vain edessäsi olevaa artikkelia siitä.

Kuten kaikki kohut, buumit ja erikoiset suuntaukset nykypäivänä. Ne eivät synny minkään yksittäisen Suomalaisen lehden kirjoittamasta artikkelista, vaan ne tulevat Euroopasta hyökyaallon lailla. Aallot ovat täsmällisiä ja kattavat joka ikisen Euroopan maan, joka ikisen ihmisen. Virheille ei jätetä varaa. Oletko koskaan miettinyt mikä ja mistä nämä saavat alkunsa?

Otetaan tähän kohtaan käsittelyyn ilmastonmuutos ja jätetään muut buumit mainitsematta.

Ilmastonmuutos otetaan puheenaiheeksi noin 10-vuoden välein. Joka kerta on maailma tuhoutumassa kovaa vauhtia ja jäätiköt sulamassa. Jäätiköt eivät kuitenkaan sula kun hetkellisesti ja kohu haudataan taas hetkeksi, kunnes löytyy taas hetki, kun jäätiköistä on osa hävinnyt.

Ilmastonmuutoksella yritetään syyllistää ihmisiä ja sitäkautta ajetaan uusia veroja ja maksuja. Syyllistämällä ihmiset hyväksyvät korotukset ja kurjimukset helpommin.

Vuoden 2018- jälkeinen ilmastohysteria aloitettiin jälleen Eu:n toimesta. Mikä tämän taustalla on? Ainakin yksi asia on selvä, nimittäin Saksassa toimiva Volkswagen VAG-konserni. Jatkuvissa kohuissa rypevä autonvalmistaja on kärynnyt niin huonoista moottoreista, hajoavista vaihteistoista ja suurimpana ongelmana päästöhuijauksista. Tottakai kohut ovat suuri menoerä konsernille, mutta vaikuttaa myös suoraan Saksan talouteen.

Saksan etuus on tottakai tukea VAG-konsernin myyntiä, joten konsernin ilmoituksen jälkeen rajoittaa dieselautojen valmistusta. Saksa linjasi Dieselautojen käyttörajoituksia ja väläytteli kokonaiskieltoa. Miksi ei lypsettävää lehmää autettaisi, vaikka totuus on tarua ihmeellisempi. Nimittäin dieselautojen on todettu elinkaarensa aikana saastuttavan vähemmän mitä bensaauto. Kiellot eivät toistaiseksi vaikuta muihin Eu maihin, paitsi kohu sai dieselin hinnan pomppaamaan keskimäärin 20c/L ylöspäin. Tämähän passaa ainakin Suomessa missä polttoaineverot ovat kokonaislitrahinnasta lähes 60%.

Polttoaineveron sisällä on myös hiilidioksidivero, mistä päästään toiseen mielenkiintoiseen ilmastohulluuden aallolla ratsastettavaan maksuun, nimittäin päästökauppa.

Tämä on nerokas tapa kerätä rahaa yrityksiltä. Jokaisesta suuresta tehtaasta tulee päästöjä, mille ei voi mitään. Tehtaat joutuvat siis maksamaan maksuja päästettyjen hiilidioksidipäästöjen mukaan. Päästöoikeuksia myydään ristiin rastiin, ihan kun ilmatila olisi pilkottu valutuille tienaamisvälineeksi.

Jos leikitään ajatuksella, niin Suomihan osti aikoinaan 4.3 miljardilla Saksasta ja italiasta ilmatilaa ja Saksa on yksi Euroopan saastuttavimmista maista. Sinäänsä Suomihan voisi nyt laskuttaa Saksaa ilmatilansa pilaamisesta.

Hiilidioksidia itseensä sitovat hiilinielut, joten toisena ajatusleikkinä voisiko metsänomistajat laskuttaa tehtailta niiden päästöjen ”syömisestä”.

No ei tietenkään voi, koska koko ilmastohulluus on Eu valtioiden suuri puhallus, jolla saadaan kerättyä maksimaaliset verot yrityksiltä ja ihmisiltä. Peruskuluttaja nimittäin osallistuu talkoisiin autoillessaan tai kuluttaessaan. Nyt asia on jo viety niin pitkälle, että takanpolttajat ja puusaunojat maksavat kohta tästäkin huvista veronsa.

Hyödylliset idiootit

Se kuinka näinkin suuri kohu saadaan aikaiseksi, tarvitsee se osan kansaa puolelleen. Tähän tehtävään soveltuu mainiosti maiden valtamediat, vihertävät puolueet ja niitä kannattavat ihmiset. Yksikään näistä kolmesta ei ajattele eikä näe metsää puilta. On nähty täällä kotimaassakin toinen toistaan hölmömpää ulostuloa aiheeseen liittyen, vaikka kotimaamme päästöt ovat vain promille maailman päästöistä. Käytännössä vaikka lähes 6 miljoonaa Suomalaista poistettaisiin nyt maailmankartalta, ei päästömittari edes heilahtaisi.

Kuinka itse vaikutan, vaikka kyseenalaistan?

Olen vähentänyt autoilua. Jättänyt kaikki turhat ajot pois. Mistä kylläkin kärsivät esimerkiksi kahvila ja ravintolayrittäjät. En osta uusi kotiini sähkölaitteita sen mukaan minkä väriset verhot ikkunoissa riippuvat, vaan käytän ostettua aparaattia sen aikaa kun se kestää. En vaihda puhelinta, kun uusi malli tulee kauppaan. Muutokset ovat kuitenkin pieniä, joten vanhalla pärjää hyvin sen elinkaaren ajan. Omistan jopa 30″ kuvaputkitelkkarin 20-vuoden takaa, se toimii kakkostelkkana ja ihan jo siitä syystä aion katsoa kuinka pitkälle tuolla mennään. Kierrätän, erittelen, en heitä Mc donalds roskia ulos autonikkunasta ja pyrin keräämään näkyvät roskat lähiseudun ojista. Mitä muuta pienen ihmisen tarvitsisi edes tehdä?

Kirj: Samppa Granlund

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *